MENCARI HAKIKAT SEORANG INSAN

MENCARI HAKIKAT SEORANG INSAN

Rabu, 10 Februari 2010

ERTI MAKNA ISLAM

Allah berseru kepada hambaNya
Hendaklah engkau menyerah kepadaKu dengan sepenuh hati mu,dan menyerah kepada perantara-perantaradengan tubuh mu supaya engkau bersamaku dengan kemahuan kerasmu,dan bersama selain ku dengan akal budi mu...Maka engkau sentiasa menghimpun kemahuan kerasmu atasku.
Tiada bahagian bagi selainKu terhadap dirimu kecuali hanya kehadiran mu bersamanya dengan akal budimu saja...,maka jangan engkau berdukacita atas kesempatan yang luput daripadamu dan jangan engkau besukaria atas kurnia yang dianugerahkanNya kepada mu dan jangan cepat-cepat marah kepada orang yang menyakiti hatimu,jangan pula bermegah dengan kekayaanmu dan menepuk dada menyombongkan ilmu pengetahuan mu.
Waspadalah jangan terpadaya terhadap kurniaKu dan jangan putus harapan kerana ujianKu dan jangan berjinak bermanja dengan sesuatu selainku.
laksanakan saja apa yang menjadi perintahKutampa menoleh kebelakang hal mu kalau demikian sama dengan malaikatKu yang berkemahuan teguh.
Bila engkau berlengah-lengah menanti perintahKu(sedangkan engkau sudah mengetahui) maka hal yang demikian terang-terangan engkau melanggar perintahKu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan