MENCARI HAKIKAT SEORANG INSAN

MENCARI HAKIKAT SEORANG INSAN

Khamis, 18 Februari 2010

SIAPAKAH KITA?DARIMANA AKAN KEMANA DAN APAKAHDIA RUH DAN KALBU

Sabda rasulluallah s.a.w

Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam ada seketul daging bila ia baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat nescaya jahatlah anggota tubuhnya ketahuilah iaitulah kalbu. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim
Hati dalam diri manusia laksana raja pemerintah yang sangat ditaati oleh rakyat,manakala anggota-anggota badan yang zahir laksana rakyat jelata yang sentisa patuh kepada perintah raja.
Apa bila ia memerintah tangan supaya menampar maka menamparlah ia begitulah seterusnya,hati juga dipanggil hakikat keakuan iaitu aku itu aku ini,aku pergi kesana aku pergi kesini dan aku itu aku ini maka AKU itulah yang sebenarnya hakikat insan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan